Särbehandling pga kön...

...förekommer ju då och då, trots att jag tycker att det känns gammalmodigt, fånigt och förlegat. I dag läste jag en artikel på nätet om ett fritids på Gotland där det gick snett häromdagen. Kvinnodagen och semmeldagen inföll ju samtidigt i år, 8 mars. Fritidshemmet ville uppmärksamma flickorna den här dagen och delade på pojkar och flickor under mellanmålet. Enligt artikeln fick pojkarna knäckebröd och pålägg och flickorna fick semlor till mellanmål. En märklig handling kan jag tycka och jag undrar verkligen hur tankegången gick när de kom fram till att göra så?
Fritidshem har, liksom förskolor och skolor en likabehandlingsplan som ska följas. Ingen ska särbehandlas pga bl a kön. Jag tycker att det är synd att de inte istället öppnade upp en diskussion bland barnen om genus, om syftet nu ändå var att uppmärksamma kvinnodagen. Men det vet jag ju inte om det gjordes också i och för sig, men det står inte i artikeln i alla fall.
Artikeln hittar du här: http://www.helagotland.se/nyheter/artikel.aspx?articleid=6704643

Kommentarer
Postat av: Ewa-Marie

Ah. man blir så trött på hur vissa uppfattar att man ska uppmärksamma kvinnan. Särbehandling är väl inte bra åt nåt håll! Det är väl inte flickornas dag heller? Det är väl KVINNORNAS dag! Finns det någon Internationella MANS-dagen då pojkarna kan få pizza eller nåt då och tjejerna får salladsblad?

Postat av: Nina

Men exakt! Ska det göras, så ska det göras ordentligt!

2011-03-16 @ 20:28:50
URL: http://mammanina.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback