Time Out

Nu tog jag en liten time out från mitt mammaliv. Inte så allvarligt som det låter, men nu när jag är förkyld och trött, och resten av familjen likaså, kände jag att nu får det vara nog! Så ajg gick helt enkelt in i sovrummet och satte mig här. Första gången på hur länge som helst som jag skriver i bloggen också. Varken tiden elelr orken har funnits tyvärr.

Det har varit en tung höst so far. Cassandra har rosslat och snorat och hostat konstant i dryga två månader nu, samtidigt som hon inte har gått upp i vikt som hon ska. Vi har varit hänvisade till BVC och barnläkare och vi har varit och vägt henne en gång i veckan. Innan vägningsdagarna har jag haft lite ångest samt varit orolig och nervös. Skitjobbig rent ut sagt! Nu idag hade hon gått upp 100 gram på en dryg vecka, och det fick vi godkänt för. Tidigare har det varit så futtiga siffror som 35 eller 15 gram. Vi har ju gjort vad vi har kunnat för viktuppgången. Cassandra är duktig och inhalerar astmamedicin i sin Nebunette flera gånger dagligen, jag har uteslutit all mjölk ur min kost, och Cassandra har fått börja med smakportioner, något som är mkt populärt hos den lilla damen. Växt på längden har hon dock gjort hela tiden, så näring har hon ju i alla fall fått innan. Hon är nu längre än vad Alice var när hon var 6 månader, och Cassandra är ju "bara" 4 månader!

I förrgår sa jag till min chef att jag inte längre vill börja jobba efter jul som tidigare sagt, jag vill vara föräldraledig med en frisk bebis som inte behöver vägas hela tiden känner jag. Ett klokt beslut tyckte vår BVC-sköterska. Hon har förövrigt växt otroligt i mina ögon. Från att ha haft rätt mysko åsikter när Alice var liten, känns hon nu som en person jag känner förtroende för och som jag kan lita på råden ifrån.

Vi ska vara med i tidningen! På fredag ska en journalist med medföljande fotograf komma hem till oss och prata med oss om dopet. Cassandra döptes ju den 30/10 i Bälinge kyrka och nu ska vi vara med i tidningen och berätta om varför vi valde att döpa vår dotter och hur planeringen innan gick till samt antagligen också om hur själva ceremonin gick till antar jag. :-) Det var ju en urhäftig dopceremoni, verkligen något utöver det vanliga gissar jag. Det var en vanlig familjegudstjänst och vi och en annan familjs kulle döpa våra barn. Vi tågade in tillsammans med barnkören genom en fullsatt kyrka, barnen var sedan längst fram under hela gudstjänsten. Några satt och ritade, andra lekte med gosedjur. Prästen dramatiserade ett stycke ur Biblen tillsammans med några barn, barnkören sjöng, prästen delade ut godis och kakor vilket uppskattades speciellt av Alice ;-) När det var dags för själva dopceremonin var det så myckte barn framme att jag ett tag var orolig för om jag skulle råka trampa på något av misstag *S* Cassandra var obrydd av uppståndelsen, för hon sov sig igenom det hela. Hon öppnade ögonen lite slött när hon fick vatten på sig, men valde direktt att somna om igen. Min sötis!La Familia
En bild från kyrkan :-)

Ja, vi är ju sjuka nu. Jag har haft feber med har fortfarande riktigt ont i halsen och känner mig tjock i bihålorna. Alice har feber på nätterna, men är rätt kry på dagarna, förutom hostan. Hon hostar verkligen som en storrökare, det låter lite läskigt faktiskt. Men, det är väl "bara" att använda Nebunetten på henne också.

Alice har blivit så stor nu! Dagblöjan är ett minne blott. Fort gick det när hon väl hade bestämt sig. Det både kissas och bajsas på pottat utan speciellt mkt knussel. Hon går lugnt och sansat dit och stannar upp på vägen för att berätta för oss eller Cassandra att hon ska gå och kissa. Är det bajs på gång är det väl lite mer bråttom, men ingen större fara ändå. Vi har varit ute korta stunder och lekt, och det har också funkat bra. Idag sov hon middag utan blöja också. På natten blir den dock kvar.

Nu är min egna lilla stund här över. Maken och resten av familjen kom precis in för att säga att maten var klar. Bra, för jag är nog lite hungrig ändå. Och jag har ju hunnit uppdatera mig lite i alla fall. :-) Bilder får jag lägga till sen.



Kommentarer
Postat av: Maria

Grattis till dopet! Vilken vacker dopklänning!

Postat av: Nina m Alice&Cassandra

Tack så jättemycket! :-)

2005-12-03 @ 00:01:17
Postat av: Camilla

Å vad fina ni e´! Kul att kolla in i din blogg!

Kram Milla

2005-12-10 @ 22:27:07
URL: http://mammamilla.blogg.se
Postat av: AnnaH

Här har jag inte varit förut! Roligt med "nya" bloggar" Låter som att ni hade ett jättefint dop! Roligt med fokus på barnen tycker jag!
Kram/AnnaH

2005-12-15 @ 20:32:04
URL: http://agnesoanton.blogg.se
Postat av: Lina med Elin

Roligt att ni är så nöjda med ert dop! Vi är också nöjda med Elins. :-)
Spännande att bli intervjuad dessutom. Jag är ju journalist i botten och då får man liksom aldrig sitta på den "andra sidan" och bli intervjuad.
Lycka till.

2005-12-16 @ 03:20:48
URL: http://www.beutler.se/blogg
Postat av: Basilika

Hej Vännen!

Tänker på dig så ofta och hittade nu hit via min blogg, sällan man har tid att bara titta runt. Vilken fin blogg och vilken -jättefin- familj ni är!! Ni är så vackra alla fyra.
Hoppas allt är bra med dig.
Kram Jennie

2005-12-16 @ 15:33:56
URL: http://basilika.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback